sobota 7. května 2011

Čj - Kánon: Zkrocení zlé ženy

Zkrocení zlé ženy
A) Literární teorie
  • I.) Forma
    • 1. Obecná charakteristika díla
      • 1.1 Literární druh (lyrika, epika, drama)
        • DRAMA = příběh se vytváří pomocí dialogů a monologů
          • (expozice, kolize, krize, peripetie, katastrofa; zásada 3 jednot)
          • (tragédie, komedie, hudební formy)
      • 1.1.1 Literární žánr
        • KOMEDIE = humorný nadhled nad lidskými slabostmi a lidskou nedostatečností
          • mívá dobrý konec
      • 1.2 Literární směr/sloh (obecně doba vzniku díla)
        • ANGLICKÁ RENESANCE (konec 16. století), alžbětinské drama
    • 2. Organizace jazykových prostředků
      • 2.1 Poezie
        • 2.1.1 Rytmus, verš, rým
          • BLANKVERS = 5stopý jambický verš
          • próza se mísí s rýmovaným veršem a blankversem
          • užití krátkých replik
          • metafory, ironie, opakování slov, expresivní výrazy
        • 2.1.2 Slovní zásoba
          • jazyková komika
      • 2.2 Próza
        • 2.2.1 Stylistická charakteristika textu
          • monology, dialogy
  • II.) Obsah
    • 3. Tématická výstavba (téma)
      • 3.3 Drama
        • 3.3.1 Text
          • 3.3.1.1 Postavy
            • BIANCA= dcera kupce Baptisty, typická kurtoazní, romanticky zamilovaná a zasněná dívka, uchází se o ni tři nápadníci, kterým imponuje, že je křehkou dívkou, která potřebuje jejich ochranu
            • KATEŘINA = naprostý opak své sestry Bianky, je neústupná, bez něžnosti, proti konvencím a je na ní možné vidět, že Shakespeare dával ve svých dílech značný prostor ženám, protože jejich citovost a popudlivost mu naprosto doplňovala citově chladné postavy žen, Kateřina touží po skutečné lásce a ne jenom po milostném vzdychání
            • PETRUCCIO= se umí chovat jako skutečný hulvát a nedbat zvyků tehdy ještě doznívajícího středověku, ačkoliv je poznat, že ženy pro něj nejsou pouhým prožitkem a potěšením, své chování nijak neskrývá, naopak je dáváno okatě najevo jeho hádkami s Kateřinou
            • LUCENTIO = syn bohatého pisanského šlechtice Vincenzia, při příjezdu do Padovy se zamiluje do Bianky
            • GREMIO = další nápadník Bianky, který posléze uvidí, že oproti Lucentiovi nemá šanci a vzdává se její ruky
          • 3.3.1.2 Děj a kompozice
            • předehra o 2 scénách, 5 dějství
            • V Padově žije bohatý kupec Baptista Minola, který má dvě krásné dcery, Biancu a Kateřinu. Bianca je hodná, cudná a chytrá, ale Kateřina je láteřivá semetrika, které se každý obává. Protože je Kateřina starší, Baptista se rozhodne nejdříve provdat ji a pak teprve Biancu. Jinak by mu Kateřina zůstala „na ocet“ a hlavně doma. Bianca má více nápadníků (Gremio, Hortensio a Lucenzio), ale o Kateřinu nikdo nestojí, než se ve městě objeví veronský šlechtic Petruccio. Rozhodne se si Kateřinu vzít za ženu a učinit z ní pokornou choť, ač se to se ostatním jeví jako neuskutečnitelné. Jelikož už je starší dcera Kateřina provdána, může si Bianca vybrat ženicha a tak se provdá za Lucentia. Petruccio udělá Kateřině ze života peklo, aby si uvědomila, že překračuje konvence a Kateřina pochopí, že se musí zklidnit; nyní přichází vrchol příběhu v podobě sázky, kdy se Petruccio vsadí s Lucenziem a Hortensiem, kdo z nich má poslušnější ženu. Každý z nich po sluhovi vzkáže své ženě, že má přijít k němu. Jediná, která dojde, bude Kateřina a Baptista a ostatní vidí že Petruchio Kateřinu zkrotil. Petruccio dostane 20 000 zlatých od Baptisty za to, že z Katky udělal hodnou ženu a samozřejmě vyhrává sázku s Lucenziem a Hortensiem.
          • 3.3.1.3 Prostor
            • italský Padov
          • 3.3.1.4 Čas
            • 16. století
        • 3.3.2 Inscenace
          • nejnovější inscenace u nás například v Národním divadle (2011), má špatné hodnocení kritiků
    • 4. Význam sdělení (hlavní myšlenka)
      • větší rovnost mužů a žen v renesanci, vymanění se ze středověkých norem
      • postoj společnosti k ženám a postoj žen k mužům
      • co je zdání a co skutečnost
B) Literární historie (zařazení do literárněhistorického kontextu)
  • 1. Společensko-historické pozadí (charakteristika doby vzniku díla)
    • 1.1 Politická situace
      • anglická renesance (16. a 17. stol.) - vláda Jindřicha VIII. až Alžběty I.
    • 1.2 Základní principy fungování společnosti v dané době (každodenní život)
      • náboženská nesvoboda, třídní rozdělení společnosti, pomalá expanze do Ameriky
    • 1.3 Kontext dalších druhů umění (malířství, hudba, architektura)
      • malíř: Hans Holbein, skladatel: Thomas Tallis
    • 1.4 Kontext literárního vývoje (co se dělo v literatuře), Literární směr/sloh
      • RENESANCE A HUMANISMUS
        • 14. - 16. stoletím , počátky v Itálii, později rozšíření do Francie a zbytku Evropy
        • kritika církve → zájem se od Boha přesunuje k člověku = antropocentrismus
        • umění pro novou společenskou vrstvu → bohaté měšťany, obchodníky, mecenáše
        • vědecké objevy, objevné plavby (Amerika) popřely do té doby neotřesitelná dogmata církve (M. Koperník, G. Galilei, G. Bruno) → posílení důvěry ve vědu a lidský rozum
        • inspirace antickou kulturou, např. nápodoby řeckých sloupů a štítů u kostelů
        • humanismus = „životní program“, soubor základních renesančních myšlenek, např. rovnost lidí před Bohem, racionalita, individualita
        • „ad fontes“ („k pramenům“) – zkoumání starých rukopisů, objevování zapomenutých děl
        • Španělsko – rytířské romány, pikareskní román – dobrodružný román, hrdina je šibal → satira
        • Anglie – alžbětinské drama – vrcholné období anglického divadla; přelom 16. a 17. století
  • 2. Autor (jak historie ovlivnila autorovu tvorbu)
    • 2.1 Život autora + vlivy na dané dílo
      • narodil se ve Stratfordu nad Avonou, vzdělával se na latinské kšole, v 18 se oženil, v Londýně se poté věnoval divadlu, spolumajitel divadla Globe Theatre
    • 2.2 Život autora + vliv na jeho tvorbu
    • 2.3 Další autorova tvorba
      • celkem 38 her, téměř 200 sonet
      • komedie: Dva šlechtici veronští, Dva vznešení příbuzní, Kupec benátský, Marná lásky snaha, Mnoho povyku pro nic, Sen noci svatojánské, Večer tříkrálový, Veselé paničky windsorské
      • historické hry: Richard III., Jindřich IV., V., VI., VII.
      • tragédie: Antonius a Kleopatra, Hamlet, Julius Caesar , Král Lear, Macbeth, Othello, Romeo a Julie
  • 3. Inspirace daným literárním dílem
    • 3.1 Zfilmování, dramatizace (…)
      • 1967 – The taming of the shrew, režie: Zefirelli, hrají: E. Taylor, Richard Burton
    • 3.2 Jak dané dílo inspirovalo další vývoj literatury
      • dílem Shakespeara se už 400 let inspirují spisovatelé, především však autoři prózy

C) Literární kritika
  • 1. Dobové vnímání literárního díla a jeho proměny
    • první emancipace žen
  • 2. Kritika (chápaní, hodnocení) díla a její proměny
    • zpočátku působila dílo poněkud kontroverzně, „nekřesťansky“
    • dnes se tato hra upravuje, neboť některé věci by dnešními publiku již nepřipadaly vtipné (například když manžel nechá manželku hladovět a odpírá jí spánek)
  • 3. Posouzení aktuálnosti tématu a zpracování daného literárního díla
    • nadčasové
D) Srovnávání
  • 1. Srovnání díla s vybraným dílem z formálního či tématického hlediska
    • jeho tragédie a historické hry jsou umělecky vypracovanější, zejména postavy

3 komentáře:

  1. Perfektní, strašně mi to pomohlo. Díky!

    OdpovědětVymazat
  2. Super! Vše co jsem potřebovala, jsem tu našla. Děkuju :)

    OdpovědětVymazat
  3. Super! Jednoznačně nejlepší článek na netu :D

    OdpovědětVymazat